פיזיקה מנהל/ת - מאיר קליין

בגרות 2019

תובנות מבדיקת בחינות בגרות תשעח

הנחיות לתלמידים לקראת בגרות

מקורות לתמיכה ברשת לתלמידים ולמורים

נקודות ועקרונות קטנים אך חשובים

טיפים כלליים לנבחני בגרות בפיזיקה

על בחינות הבגרות 2009 בחינות הבגרות – תשעט

עדכונים חשובים:

  1. משך בחינת המעבדה: שעתיים וחצי (לפני תוספת זמן) זוהי תוספת של 25% לעומת שנים קודמות.
  2. משך הבחינות העיוניות: שעתיים.
  3. תהיה השנה הקפדה גדולה יותר על סדר וניקיון בכתיבת התשובות בבחינות הבגרות בפיזיקה.
  4. לא תתאפשר כניסת תלמידים מאחרים מעבר ל-10 דקות משעת תחילת הבחינות.
  5. תהיה הקפדה נוספת בנושא של טוהר הבחינות. שימו לב!

שינויים צפויים בהערכת בחינות הבגרות תשע"ט ואילך
1 הערכת סדר וניקיון במחברות הבחינה – הגדרת ניקוד עבור כתיבה נקיה, מסודרת וברורה כולל הופעת הפתרונות בסדר הסעיפים בכל שאלה (בזמינות הגיונית) בבחינה וכתב יד קריא וברור.
2 הערכת יחידות מדידה בתשובה הדורשת חישוב – במקרה של יחידות שגויות כל התשובה הסופית תיפסל ובמקרה של יחידות לא מפושטות התלמיד יזכה רק ל 50% מהניקוד.
3 טעות נגררת – תלמיד שחישב ערך פיזיקלי לא רלוונטי, שרבט ערכים שלא ברור מהיכן הגיעו (הפסיד כאן ניקוד לא משמעותי) שרטט גרף על פי הערכים, חישב שיפוע וקיבל תוצאה לא קלוונטית, קיבל עד כה ניקוד גבוה עבור סעיפי ההמשך. מעתה ואילך, ברגע שקיבל תוצאות לא רלוונטיות, לא הגיוניות, לא מתאימות לתנאיי הבעיה, עקב טעות נגררת, יקבל על כך ניקוד מינימלי (אם בכלל, הכל בהתאם להקשר).
4 שרטוט גרפים – המחוונים יתייחסו לכל העקרונות של שרטוט גרפים כפי שתואר לעיל.
5 ספרות משמעותיות – נדרוש כי תשובה מספרית תכלול ספרות משמעותיות במידה סבירה (לרוב, 2 ספרות). יורדו נקודות לנבחנים שנוהגים להקצין לשני הכיוונים – לעיתים לרשום ספרה אחת אחרי הנקודה (למשל בערך טריגונומטרי של זווית) או בערך של משרן H0.1 במקום H 0.101 או לכיוון השני של כל הספרות שהופיעו בצג המחשבון L=0.101321836H.
6. הסבר מילולי – חובת שימוש בשיטת הנמ"ק. הערכה של רישום הסברים מדעיים מילוליים באופן ברור, קריא, מסודר (תוך הקפדה על סדר הופעת המענה על כל סעיפי השאלה), רישום ממוקד ובאורך טקסט מקובל ומותאם לשאלה. כל הסבר אחר לא יזכה בכל הניקוד. ניתן להיעזר בקישור הבא וגם בקישור הזה, מתוך אתר המורים לעבודה עם תלמידים על מיומנות ההסבר המדעי.
7 הצגת תוצאות החישוב – יש להציג את תוצאת החישוב כשבר עשרוני או כשבר פשוט. יורדו נקודות במקרים בהם נרשמות תשובות כגון או או אפילו L=1/83.3H.
8 הערכת גרפים – הערכת גרפים בשאלות הבגרות בהתאם למוגדר בסעיף 6 בעמוד 1 למסמך זה. עיקר משקל הניקוד יינתן לגרף שהוגדר בהתאם לקנה מידה ראוי. אחרת, יאבד את רוב הניקוד על הגרף.